Welkom!

Hallo allemaal,

Welkom op mijn weblog.

maandag 20 september 2010

Vrouwelijke bazen zijn bitchy


Het blijkt dat bazinnen kampen met een imago-probleem. Zowel mannen (75 procent) als vrouwen (63 procent) hebben liever een man als baas. Dit blijkt uit een Brits onderzoek dat onder 3000 werknemers werd uitgevoerd.

Een slechte eigenschap van een vrouwelijke baas is bitchen. Voor een derde van de ondervraagden is dit de belangrijkste reden waarom ze iemand wantrouwen. Vrouwelijke leidinggevende hebben te veel sympatie en hormonen om een bazin te zijn. Zo vindt 30 procent het vervelend te moeten merken wanneer hun leidinggevende haar 'periode van de maand' heeft en de hormonen beginnen te spelen. Veel werknemers ergeren zich aan het gekat en vinden dat het vrouwelijke geslacht altijd teveel met hun uiterlijk bezig is.

Mannelijke bazen hebben goede eigenschappen met betrekking op leidinggeven. Ze zijn direct, hebben het vermogen afstand te houden van de werkvloerpolitiek en zijn redelijk. 

Ik ga het toch een beetje voor de vrouwen opnemen. Er zijn echt wel goede vrouwelijke leiders, ze zijn net zo commercieel en hebben dezelfde kwaliteiten. Alleen soms laten ze zich door hun gevoel mee slepen. Ik denk dat bij hele zakelijke en formele bedrijven, mannen het beste baas kunnen zijn. Maar ik denk dat in veel bedrijven een vrouw nodig is. Vrouwen zijn veel gevoeliger en kunnen zich beter inleven in de werknemers. Ze communiceren beter en zijn meer geïnteresseerd in wat er op de werkvloer gebeurt.  Werknemers kunnen eerder bij een vrouw, dan bij een man hun ei kwijt. Ik denk dat met een vrouw als baas de sfeer op de werkvloer beter is. Als het allemaal serieus moet (wat mannen vaak doen als ze de baas mogen zijn), is er minder gezelligheid en kunnen werknemers minder zin krijgen om te werken.
Ik denk dat vrouwen liever een man als baas willen, omdat vrouwen elkaar soms gewoon echt niet liggen. En ik denk dat mannen liever een man als baas willen, omdat ze soms niet weten hoe ze zich moeten gedragen bij een vrouw. Of ze vinden het moeilijk bevelen van een vrouw aan te nemen. Ik heb zelf denk ik geen voorkeur, dit omdat ikzelf ook ooit een vrouwelijke baas heb gehad en ze niet zo héél gezellig was.
Conclussie: Ik denk niet dat vrouwen slechte leidinggevende zijn. Zowel mannen als vrouwen hebben er goede capaciteiten voor. Of je baas nou een man of vrouw is, je zal die persoon toch moeten accepteren.
  
Bron:
www.nu.nl
http://www.nu.nl/werk-en-prive/2310380/vrouwelijke-bazen-bitchy.html

2 opmerkingen:

  1. Bij deze kom ik ook voor de vrouwen op. Het is misschien over het algemeen wel zo dat de werknemers het liefst een man hebben als leidinggevende. Mijn ervaring bewijst dat een vrouw ook een hele goede leidinggevende kan zijn. Ik heb op een afdeling gewerkt in een ziekenhuis, waarbij ik 2-tal keren een vrouwlijke leidinggevende had en ik heb dit goed ervaren. Een vrouw is over het algemeen inderdaad gevoeliger waardoor zij zich beter kunnen inleven wat er allemaal speelt op een afdeling. Een vrouw als leidinggevende zorgt er ook eerder voor dat de sfeer goed is en blijft op de afdeling alhoewel ze ook tegelijkertijd zakelijk kunnen blijven. Ik zou bij een vrouwlijke leidinggevende eerder problemen bespreekbaar kunnen maken dan bij een mannelijke leidinggevende, omdat het toch vertrouwlijker is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het met je eens! Ik heb, net zoals jij aangeeft, geen voorkeur. Ik vind dat mannen én vrouwen gelijke rechten moeten krijgen. Deze emancipatie (het streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijkere maatschappelijke verhoudingen),en met name de vrouwenemancipatie brak door in de jaren 60 en 70, maar speelt nu nog steeds. Ik vind dat, wanneer het gaat om een leidinggevende, de kennis en vaardigheden ertoe doen, niet het geslacht! Vrouwen kunnen net zoveel capaciteiten bezitten als mannen. Misschien doen ze dat op een andere manier, maar dat hoeft toch niet meteen slechter te zijn ?

    BeantwoordenVerwijderen