Welkom!

Hallo allemaal,

Welkom op mijn weblog.

vrijdag 17 september 2010

Mobbing op de werkvloer

Mobbing... Wat is dat eigenlijk?
Een begrip waar weinig mensen de betekenis van weten, ik vind dat hier meer aandacht voor gevraagd mag worden.

MOBBING is een activiteit waarbij een persoon door een groep wordt lastig gevallen, geïntimideerd of gepest. Mobbing komt overal in onze samenleving voor.
Jaarlijks worden gemiddeld 250.000 werknemers in Nederland het slachtoffer van mobbing.


Laatst was ik voor deze deelopdracht op mijn Iphone aan het zoeken naar applicaties die iets met HRM te maken hebben. Ik kwam er een tegen genaamd: Recruiting.
Hier ben ik een aantal artikelen tegen gekomen, het artikel over mobbing sprak me aan. Mijn eerste reactie was best verbaasd, doen mensen dit echt? van een volwassen persoon verwacht je toch dat hij of zij een keer extra nadenkt voordat je zoiets doet.

Het is iets wat veel vaker voorkomt dan mensen denken. De slachtoffers zwijgen uit schaamte of schrik, waardoor zulke praktijken niet bij de werkgever terecht komen.
Daarom heeft Jan Wessels een organisatie opgericht. www.mobbingopdewerkvloer.nl.
Jan Wessels werkte anderhalf jaar bij een multinational. Daarna raakte hij langdurig in de ziektewet en verloor hij zijn baan. De oorzaken: hij kreeg te weinig werk op zijn afdeling, werd overgeslagen voor bijscholingscursussen, kreeg zijn defecte computer twee keer kapot terug en had last van luidruchtige collega’s. De gesprekken die hij voerde met zijn manager maakten de situatie alleen maar erger. Vaak wordt het slachtoffer dus niet gehoord of gelooft. Ik vind dit een groot probleem. Heeft het slachtoffer eindelijk alle moed verzamelt om naar de baas te stappen, wordt hij vaak nog ontslagen ook. Dit gebeurde ook bij Jan,
hij zat twee jaar thuis. In die tijd kreeg hij het idee voor de website.

‘Mobbing is een emotionele aanval. Als een individu doelwit wordt van respectloos en schadelijk gedrag. Door toespelingen, geruchten en het openbaar in diskrediet brengen, wordt een vijandige omgeving gecreëerd waarin aanhoudende kwaadwillige daden worden uitgevoerd om iemand van zijn werkplek te verwijderen.’ Dit meldt de site.

Weet je eigenlijk als normale medewerker van een bedrijf ooit iets van deze dergelijke situaties af? Bijna nooit, is dit wel het geval, dan wordt er zo weinig mogelijk over gepraat om zelf niet in een slecht daglicht te komen. Best egoïstisch, al denk ik niet dat dit in elk bedrijf het geval is. Ik denk dat het eerder iets is wat in grote bedrijven voorkomt, omdat de samenhorigheid kleiner is door de vele afdelingen. Dat er ondertussen al meerdere sites zijn die op een professionele manier dit probleem willen oplossen, wist ik niet. Mobbingopdewerkvloer.nl kan bedrijven begeleiden, opleiden en helpen op te treden tegen mobbing. Ik vind het knap dat mensen hier hun tijd aan besteden, het gaat meestal maar om 1 persoon in het hele bedrijf en toch doen ze hun best om deze te helpen.
Thumbs up voor organisaties als mobbingopdewerkvloer.nl!

Wat de pester betreft, van wat ik weet, is dat de pestkop vaak degene is die het meeste bang is om zelf gepest te worden of in zijn jeugd al slachtoffer was. Of die persoon is gewoon zo onzeker over zijn/haar kwaliteiten dat hij/zij maar gaat pesten zodat niemand hem of haar durft tegen te spreken. Het is heel erg als zoiets de hele sfeer op de werkvloer beïnvloed. Hierdoor ontstaat een afname van de arbeidsproductiviteit omdat mensen niet meer graag naar hun werk gaan. Ook verhoogt het de kans op meer langdurige arbeidsongeschiktheid van werknemers, we zijn immers gewoon mensen en als je gepest wordt doet dat echt wel iets met je. Kortom, stop mobbing! de arbeidsmarkt wordt er niet beter op.


Bronnen: 
Recruiting, (iPhone app.)
http://www.mobbingopdewerkvloer.nl/
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article548883.ece/Je_verhaal_kwijt_over_mobbing_op_het_werk

1 opmerking:

  1. Helmaal mee eens STOP Mobbing.
    Je zou haast denken dat volwassenen zich kunnen gedragen en elkaar respecteren, vooral op de werkvloer. Ik kan me niet voorstellen dat de pester zich er goed bij voelt als iemand door de pesterij geen zin meer heeft om te komem werken of zelfs ontslag neemt. Deze problemen moeten aangepakt worden in de maatschappij! Misschien kunnen ze de pesters in laten zien wat ze bij andere mensen aanrichten, misschien zien ze dan in hoe erg het is.

    BeantwoordenVerwijderen