Welkom!

Hallo allemaal,

Welkom op mijn weblog.

zondag 26 september 2010

Arbeidsinspectie mag administratie in beslag nemen bij vermoeden onderbetaling

Binnenkort mag de Arbeidsinspectie de administratie van een werkgever in beslag nemen bij een vermoeden van onderbetaling. Ik vind het goed dat dit gedaan wordt. Heb eigenlijk nooit geweten dat dat niet mocht? Het is toch oneerlijk om je werknemer onder te betalen. Zo krijgt het bedrijf winst maar worden je werknemers eigenlijk niet gewaardeerd.
Een van de taken van de Arbeidsinspectie is om te controleren of werkgevers minimaal het wettelijk minimumloon en de verplichte vakantiebijslag betalen.
Een inspecteur mag nu de volledige administratie meenemen om te kopiĆ«ren. Ook al is er alleen het vermoeden, wordt dit dus meteen gedaan. Als werkgevers niet mee willen werken (wat volgens mij al genoeg zegt), kan er een proces-verbaal worden opgemaakt.
Ik vind dit een erg goed voorstel. Werkgevers die dit doen vind ik toch een beetje gemeen. Zijn er echt bedrijven die hun werknemers geen vakantiegeld uit betalen? Ik denk dat de reden waarom bedrijven personeel onderbetalen, de winst is. Zo is er meer geld voor het bedrijf zelf. Maar wil je liever winst of tevreden werknemers? Je personeel is tenslotte de draaikracht van het bedrijf. Die moet je wel tevreden houden. Ik vind het helemaal prima dat dit ingevoerd wordt. Zo voorkom je fraude en zijn meer werknemers tevreden met hun baan. Als werknemers het loon krijgen waar ze recht op hebben, gaan ze denk ik met een veel beter gevoel naar hun werk.


Bron:
http://www.penoactueel.nl/arbeidsvoorwaarden/arbeidsinspectie-mag-administratie-in-beslag-nemen-bij-vermoeden-onderbetaling-6020.html

1 opmerking:

  1. Ik ben het met je eens dat het goed is dat dit wordt gedaan. Ik vind het belachelijk dat dit gebeurt maar ik denk dat het zeker voorkomt dat werknemers minder geld krijgen dan waar ze recht op hebben. Dat de arbeidsinspectie dit goed gaat controleren vindt ik een goed idee omdat werknemers zo ook krijgen waar ze recht op hebben en de werkgever (die gewoon niet eerlijk bezig is) ook geen geld kan achterhouden.

    Groetjes Evy

    BeantwoordenVerwijderen